Op ontbijt met Waals minister van Energie Furlan

Afgelopen maandag (09/11) mochten vertegenwoordigers van Climate Express, de Franstalige Jeugdraad en het Platform Klimaatrechtvaardigheid op ontbijt met de Waalse minister van Energie Paul Furlan (PS). Een paar weken voor de klimaattop in Parijs was het d? gelegenheid om de minister Climate Express voor te stellen, onze aanbevelingen over te maken en een aantal heikele punten te bespreken, zoals de Burden Sharing of beter: de ‘Urgent Sharing’.

 

De minister ging van start met een stand van zaken: wat is de Belgische positie voor de klimaattop in Parijs? Wat zijn de sleutels en welke hindernissen moeten nog uit de weg geruimd worden? In ons eigen landje is dat natuurlijk de ‘Burden Sharing’, de fameuze intra-Belgische verdeling van de inspanningen voor de Europese klimaatdoelstellingen tegen 2020 waar men al zes jaar over onderhandeld. Op internationaal niveau is o.a. de hoge nood aan meer klimaatfinanciering voor ontwikkelingslanden cruciaal om een akkoord te bereiken.

 

Aanbevelingen gehoord (en begrepen?)

 

Nadien mocht elke familie uit het Platform Klimaatrechtvaardigheid (vakbonden, ontwikkelingsngo’s en milieuverenigingen) haar opmerkingen en aanbevelingen voorleggen. De minister luisterde geconcentreerd en reageerde nadien -relatief informeel- op de voorstellen, van klimaatfinanciering tot (gemeentelijke) windmolenparken in Walloni?.

 

De ‘Burden Sharing’ of het Belgische surrealisme sinds 2009

 

Wat de Burden sharing betreft, wist hij ons te zeggen hoe erg hij die patstelling vind tussen de verschillende Belgische regio’s en de federale overheid. Hij verklaarde dat ?Walloni? bereid is om een extra inspanning te doen, maar dat moet wel binnen het kader van een evenwichtig klimaatakkoord gebeuren?. Hoewel de Waalse minister zei dat hij graag de klimaatconferentie van Parijs wil bijwonen met een klimaatakkoord in ons land op zak, lijkt een intra-Belgisch akkoord nog veraf en zullen de Belgische ministers met de broek op de enkels naar Parijs gaan.

 

De minister kent Climate Express en wil mee(-fietsen)

 

De minister had al van Climate Express gehoord en wil graag zelf een dagje meefietsen naar Parijs. Dat er veel volk in Parijs zal zijn voor de klimaatmars, roepend voor een mondiaal, bindend en ambitieus klimaatakkoord, liet hem schijnbaar niet Siberisch koud. Hij beaamde dat Parijs een startpunt is voor de transitie en -spijtig genoeg – geenszins het definitief eindpunt vormt voor het transitieproces…

 

Toen Climate Express hem vertelde dat de beweging na Parijs een inspirerend platform voor alternatieven wil blijven, knikte hij overtuigd. Bovendien beaamde hij dat die alternatieven meer structurele ondersteuning verdienen om coherent te blijven met de klimaatdoelstellingen. Na die mooie woorden, nu nog de daden!

Related Posts

29 apr
De Train Challenge
Nieuws // 0

Om naar de klimaattop van Warschau te gaan zaten Julie Van Houtryve en Pieter Becuwe in 2013?twee keer 20u op de trein. Om de boodschap van Climate Express bekender te maken in de aanloop naar de top in Parijs in december van dit jaar, wilden ze dat record in het weekend van 17 en 18

15 nov
Warschau 2013: fotoverslag in De Standaard
Nieuws // 0

V??r de Climate Express was er de Trein naar Warschau, een speciaal ingelegde trein met honderden?Belgische Klimaatactivisten?en?als eindbestemming de 19de klimaattop in Polen in 2013. De Trein naar Warschau heeft een grote?rol gespeeld in het ontstaan van de Climate Express. Tijdens de treinreis en de protestmars?ontstond een dubbel gevoel. Een enorme positieve energie onder de

29 aug
Vormingplus mobiliseert mee!
Nieuws // 0

Bram en Pieter, de twee vicevoorzitters van Climate Express, hadden een interview voor Vormingplus Gent-Eeklo. In het artikel maken ze de Vormingplussers warm om mee te gaan naar de klimaattop in Parijs. Bram en Pieter maken in klare taal duidelijk waarom zij alvast naar Parijs gaan: met de Belgische communautaire verdeeldheid en cosmetische ingrepen alleen

Comments

Leave a comment